Köp- och leveransvillkor

Köpinformation

Din order skickas från vårt lager i Vingåker. Ändringar och tillägg måste göras innan din order behandlas och skickas från oss. Om du upptäcker eventuella felaktigheter på din order är det därför viktigt att du omgående kontaktar vår kundservice för att om möjligt ändra din order.

Returer/Reklamationer

Retur av felbeställd produkt:

Vi tar inte tillbaka felbeställda varor som har ett värde på eller under 250 kr.

Vi tar tillbaka varor som överstiger 250 kr, dock tillkommer en debiteringsavgift (felbeställningsavgift) på 30 % av värdet eller minst 250 kr, oberoende på om leveranstiden var sen.

Vid returnering för kreditering ska varorna som skickas tillbaka vara i originalskick med alla tillbehör. Om så inte är fallet kommer varorna att skickas tillbaka till avsändaren samtidigt som avsändaren själv kommer få stå för returfrakten.

Retur av felbeställd produkt måste ske inom 14 dagar.

Partsnet.se ställer vissa krav på hur reklamationer av defekta delar eller ångerköp ska hanteras-
Detta för att påskynda ett eventuellt utbyte samt för att vi i vår tur ska kunna reklamera delarna.
För att en retur ska godkännas krävs att ALLA nedanstående villkor uppfylls:

 –  Delen ska vara hel och oskadad (exempelvis inga repor, sprickor på touchscreen).

–  För glasskärmarna samt displayer ska inte skyddsfilmen/transportskyddet ha avlägsnats, dvs display eller touchscreen får ALDRIG varit monterad och skyddsfilmen aldrig avlägsnad.
Tester av delen görs alltid av er innan montering genom att ansluta delen med skyddsfilmen på och 
testas direkt på moderkort. Flexkablar till ovanstående aldrig vikta.

–  Bifoga även en kort förklaring som beskriver defekten med reservdelen.
–  Felaktiga reklamationer som beror på handhavandefel eller bristande erfarenhet av enhetsreparationer debiteras med 199 kr inkl. moms.

–  Partsnet kan ej krävas eller hållas ansvariga ekonomiskt eller juridiskt för skador på hårdvara, mjukvara eller förlust av sparat minne som uppstår i samband med reparationer, oavsett orsak eller anledning. Partsnet kan ej heller krävas på ersättning för reparationer som resulterar i merarbete eller kostnader som uppkommer på grund av defekt produkt eller försenade leveranser.  

Ansvaret för att försändelsen når oss ligger på dig som kund. Vi står för returfraktkostnaden (dock ej spårbart) för godkända reklamationer, önskar du skicka spårbart så får du som kund stå för returkostnaden (vi står ej för returfraktkostnaden för företag/avtalskunder).

Om du bestämmer dig för att returnera hela eller delar av din order kan du gå in på ”Mina Sidor” hos Klarna och förlänga fakturans förfallodatum med 10 dagar för att ge oss tid att hantera returen.

Integritetspolicy

För oss på Partsnet (partsnet.se) är det viktigt att du alltid känner dig trygg när du lämnar dina personuppgifter till oss. Med hjälp av vår integritetspolicy vill vi visa hur vi säkerställer att dina personuppgifter behandlas i enlighet med gällande personppgiftslagstifning. Vi vill göra det så enkelt som möjligt för dig som konsument att förstå hur vi behandlar dina personuppgifter. Läs om vår integritetspolicy i sin helhet här


Garanti
Det är alltid garanti på de produkter du köper (90 dagar). Om man kan påvisa att det är fabrikationsfel på produkten får man alltid nya delar, däremot gäller inte garantin vid förslitningsskador eller vid handhavandefel. Du betalar själv returfrakten. För återbetalning – ange ditt postgiro-, bankgiro-, personkonto- eller bankkontonummer. Ansvaret för att försändelsen når oss ligger på dig som kund. Kontakta oss för ytterligare information.

Priser

Samtliga priser anges inklusive moms eller exklusive moms, beroende på hur du valt att visa dem. Eventuella avgifter för frakt och postförskott kan tillkomma, vilket i sådana fall framgår i kassan. Efter att en beställning bekräftats kan pris endast ändras på grund av omständigheter som vi inte råder över (t.ex. krig, naturkatastrofer m.m.) samt vid uppenbara felaktigheter i det angivna priset.


Betalningsalternativ

– Klarna faktura
När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betalningstid – alltid 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning


Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 26.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.


– Klarna Konto
Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Handla nu – betala i slutet av nästkommande månad
  • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.


Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.


Läs mer: Allmänna villkor
Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation


– Nets-dibs
Med dibs kan du betala med kontokort eller Internetbank via en betalningslänk, som visas efter lagd order. Mer information om dibs finns på www.nets.eu.

Leveranstid
Normal leveranstid är cirka 1-3 arbetsdagar på lagerförda varor. Under högsäsong kan det ta längre tid. Varor som inte finns i lager, utan måste beställas från leverantör får en längre leveranstid. Du finner information kring aktuell lagerstatus för varje produkt på vår hemsida. Meddelande om eventuella avvikelser från den normala leveranstiden eller informationen på hemsidan får du i samband med orderbekräftelsen, alternativt i efterhand via separat mail. Du har då givetvis rätt att avstå, alternativt ändra din beställning. Vi kan inte erbjuda någon ersättning på grund av en leveransförsening. 

Skulle någon av produkterna du beställt ha en avsevärd längre leveranstid än övriga produkter på din order kan vi i vissa fall dela din beställning. Som kund behöver du aldrig betala mer än den ursprungliga frakten. Du kommer heller inte att bli debiterad någon extra postförskottsavgift.

Leveranssätt & ansvar

Vi erbjuder följande fraktsätt:

Brev / Varubrev – För beställningar med mindre vikt och volym. Din beställning levereras direkt hem i din brevlåda. Är försändelsen för skrymmande kommer brevbäraren antingen ringa på hos dig eller lämna en avisering så du kan hämta ut leveransen på närmaste postombud.

Postpaket – Din beställning levereras till ditt närmaste postombud. Du kommer att få en avisering via antingen SMS eller post-avi. Vi rekommenderar att du fyller i ditt mobilnummer för SMS-avisering i kassan för kortast möjliga leveranstid. För att kunna lösa ut paketet krävs det att du har med dig giltig legitimation. Ett postpaket ligger kvar hos postombudet i 14 dagar från ankomstdatumet.


Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.


Frakt
Fraktkostnaden för en beställning är 29 kr exklusive moms. Ordrar med en ordersumma på över 2500 kr exklusive moms ger kostnadsfria företagspaket.

Ansvar vid skada:

Partsnet.se (Partsnet) kan ej hållas ansvariga för skador som uppstår på din enhet i samband med reparation som du utför. Tänk även på att din garanti bryts när du öppnar enheten. 


Skador på paket och ej uthämtade paket
Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss.

Force Majeure
Partsnet är inte ansvariga för skada eller försening som beror på lagbud, myndighetsåtgärd, mobilisering, krigshändelse, beslag, valutarestriktion, systemfel, fel eller inskränkningar i leveranser från underleverantörer, strejk, lockout, bojkott, blockad eller annan liknande omständighet som antingen hindrar eller försvårar Partsnet  fullgörande i sådan grad att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad. 

Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (paket ca 1 mån., brev 14 dgr), så fakturerar vi dig 250 kr för vårt arbete med hantering av varorna. Om vi får tillbaka försändelsen pga okänd adress eller att du är avflyttad så debiterar vi 99 kr för hantering samt returfraktkostnaden.


Personuppgiftslagen
Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL).

Nyhetsbrev & SMS-utskick
När du blir kund hos Partsnet.se kan du välja om du vill ta emot nyhetsbrev från oss via mail. Du kan när som helst avregistrera dig från att få erbjudanden via mail. Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order.